LAJIKUVAUKSET

TANKOTANSSI STARTTI

Haluatko hauskan ja haastavan harrastuksen? Silloin tankotanssi on loistava ja kokeilemisen arvoinen valinta sinulle!

Tankotanssin starttikurssilla käydään läpi lajin helppoja perusliikkeitä, kuten erilaisia pyörähdyksiä, istuminen ja seisominen tangolla ja erilaisia kiipeilyjä. Kurssin aikana tutustumme myös invertointiin (pää alaspäin tangolla olemiseen) Lähdemme kuitenkin liikenteeseen aivan alusta, joten tästä saat hyvän aloituksen tankotanssin harrastamiseen.

Varusteiksi tarvitset lyhyet shortsit ja topin/ t-paidan, joiden päälle voit pukea pitkät treenivaatteet alkulämmittelyiden ja tangolla tehtävien pyörähdysten ajaksi. Ota mukaan vesipullo ja pieni pyyhe, jolla voit pyyhkiä tankoa ja ihoasi. Tunneille tullessasi ota korut pois ja ihoa ei kannata rasvata samana päivänä, kun on tankotanssitunti.

 

TANKOTANSSI TASO 1

Soveltuu tankotanssin starttikurssin / alkeistunneilla käyneille. Tunneilla tehdään useamman liikkeen komboja ja harjoitellaan mm. invertti (pää alaspäin tangolla tehtäviä asentoja) liikkeitä.

 

TANKOTANSSI TASO 2

Soveltuu jo pidempään tankotanssia harrastaneille. Tunneilla tehdään useamman liikkeen komboja ja harjoitellaan vaativampia liikkeitä ja pidempiä liikeyhdistelmiä.

TANKOTANSSI TASO 3

Soveltuu jo pidempään tankotanssia harrastaneille. Tunneilla tehdään useamman liikkeen komboja, vaativampia käsien varassa tangolla tehtäviä liikkeitä ja harjoitellaan pidempiä ja vaativampia liikeyhdistelmiä. Invertoinnin tulee olla sujuvaa, jotta saat tältä tunnilta kaiken irti!

TANKOTANSSI LAPSET

Tunneilla käydään läpi tankotanssin perusliikkeitä kuten pyörähdyksiä, kiipeilyjä ja asentoja tangolla. Tankoteknisten liikkeiden lisäksi tunnit sisältävät kehonhallintaa ja voimaa kehittäviä harjoitteita mm. erilaisia kuperkeikkoja, kärrynpyöriä ja akrobaattisia tasapainoasentoja.

 

 

KATUTANSSI

Tutustumme katutanssin eri alalajeihin erilaisten harjoitusten ja tanssisarjojen kautta mukaanlukien mm. hip hop, house, popping, locking ja break. Tavoitteena on oppia tunnistamaan eri lajit ja niiden ominaiset liikkeet ja groovi, sekä käydä läpi hiukan myös lajien syntyhistoriaa. Lisäksi tunneilla tehdään koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta parantavia harjoituksia ja huolletaan kehoa.

 

POPPING

Popping on funk-aikakaudella (1960-1970-luvulla) Kaliforniassa kehittynyt katutanssilaji. Popping-tyylin perusta on selkeät iskevät pysähdykset eli lihasten nopea supistus musiikin tahtiin, eli poppaus. Muita poppingin alle lukeutuvia tyylejä ovat mm. boogaloo, waving, tutting, hitting, gliding, sliding, fillmore, animation ja robot.

Tunneilla käydään läpi poppingin perusteita, tekniikka-, rytmi-, koordinaatio- ja isolaatioharjoituksia sekä tanssisarjoja sekä harjoitellaan freestyle-tanssimista.

 

LOCKING

Locking on poppingin lisäksi toinen ns. funk style -laji. Locking on funkmusiikkiin 1960-luvun lopulla Don Campbellin kehittämä energinen tanssi, joka sisältää humoristisia elementtejä. Ominaista lockingille on liikkeen pysäyttäminen liioiteltuihin asentoihin, nopeat käsiliikkeet, rennot askeleet ja lantionliikkeet. Perusliikkeitä ovat mm. point, wrist twirl ja lock. The Lockers -ryhmän jäsenet toivat omia liikkeitä tanssiin. Suurelle yleisölle lockingin teki tutuksi TV-ohjelma Soultrain.

BREAK

Käydään läpi b-boyingin perusteita, eri osa-alueita: toprocks, footworks, powermoveja ja freezejä.

Break tunneilla opetellaan perusteita sekä tehdään harjoitteita jotka parantavat koordinaatiota, lihasvomaa ja liikelaajuutta. Tunneilla käydään läpi yksittäisiä tanssiliikkeitä sekä yhdistellään niitä keskenään pidemmiksi sarjoiksi, sekä opetellaan hyödyntämään niitä omassa freestylessa.

 

HOUSE

House-musiikin kanssa Chicagon ja New Yorkin klubeilla syntynyt ja kehittynyt tanssityyli fuusioi eri tanssityylejä, kuten jazzia, salsaa, steppiä, breakiä, capoeiraa, afroa, hiphoppia ja latinalaistansseja. Ominaista house-tanssille on jacking ja nopeatempoinen jalkatyöskentely. Nopean temponsa takia house on loistavaa kuntoilua ja tunneilla tulee varmasti hiki.

 

VOGUE

Voguing on monipuolinen alakulttuuri, ei vain tanssilaji. Se on kehittynyt 70-80-lukujen taitteessa mustien ja latinoiden LGBTQ -yhteisön keskuudessa klubeilla ja tanssitapahtumissa Harlemissa, New Yorkissa. Voguing saa inspiraatiota muoti- ja mallimaailmasta. Opi kävelemään ja poseeraamaan kuin huippumalli! Voguingiin kuuluvat mm. mallimaiset runway-kävelyt, terävät käsiliikkeet sekä poseeraukset ja asennot. Voguing tunneilla tutustutaan eri tyyleihin esim. old way, new way, femme ja runway, tehdään erilaisia freestyle harjoituksia, sekä koreografiaa. Kurssi sopii 13-vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille.

WAACKING

Waacking on Los Angelesissa 70-luvun disco-aikakaudella kehittynyt tanssilaji. Tyypillistä waackingille on sulava liike musiikkiin ja villit käsien heilutukset hartioiden eteen ja taakse musiikin rytmiin. Waacking on saanut inspiraationsa mm. vanhoista elokuvista ja perustuu kauniiseen naiselliseen liikekieleen. Tärkeää on vahva ilmaisu, dramaattisuus ja musiikin tulkinta.

Tunneilla käydään läpi perusteita, tehdään freestyle harjoituksia sekä koreografiaa.

 

NYKYTANSSI / CONTEMPORARY 

Contemporary tunneilla harjoitellaan nykytanssin eri liiketekniikoita, lattiatyöskentelyä ja akrobatiaa sekä haetaan ergonomista tapaa liikkua tasoja vaihdellen. Etsitään ja kehitetään omaa luovaa liikeilmaisua, improvisaatio harjoitteiden sekä koreografian kautta. Dynamiikkoja vaihtelevat ja muistakin tanssilajeista vaikutteita ottavat tuntisarjat haastavat tanssijoita monipuoliseen kehonkäyttöön, esiintyjyyteen ja näkemykseen tanssista ja esittävästä taiteesta.


Kaikilla Contemporary tunneilla lähdetään liikkeelle ja edetään ryhmän ikä ja taso huomioiden. Tasolta toiselle etenevä opiskelu aloitetaan lajin perusteilla. Jatkotason ryhmien kanssa edetään nopeammin, jos hallitset jo lajin perusteet voit tulla suoraan jatkotason tunnille. Mikäli oma taso mietityttää, tule kokeilemaan perusteet tuntia!


 

NYKYTANSSI / MODERN

Modern tunneilla pääpaino on klassisessa tanssitekniikassa, sekä vaihtuvan tuntisarjan tanssimisessa, ja esiintymisessä. Tunti pohjautuu moderniin balettiin ja -jazztanssiin ja ottaa vaikutteita modernista tanssista maailmalta. Tällä tunnilla opitaan puhdas tanssitekniikka, korkeat jalannostot, hypyt ja piruetit, sekä harjoitellaan koreografiaa ja ilmaisua.

Tunnin lisäksi suositellaan Jumps&Turns tuntia tukemaan omaa tanssiteknistä kehitystä lajissa.


Kaikilla Modern tunneilla lähdetään liikkeelle ja edetään ryhmän ikä ja taso huomioiden. Tasolta toiselle etenevä opiskelu aloitetaan lajin perusteilla. Jatkotason ryhmien kanssa edetään nopeammin, jos hallitset jo esimerkiksi jazz, show tai baletti perusteet voit tulla suoraan jatkotason tunnille. Mikäli oma taso mietityttää, tule kokeilemaan perusteet tuntia!


 

BALETTI

Balettitunneilla keskitytään baletin tekniikkaan, jota harjoitellaan tangossa sekä keskilattialla. Tunti rakentuu siis tangossa tehtävistä tekniikkasarjoista sekä keskilattialla tehtävistä tanssillisemmista sarjoista. Balettitunnit jakautuvat eri tasoihin, joissa edetään kunkin tason mukaisesti. Jatkotason tunneilla harjoitellaan myös kärkitossutekniikkaa. Tunneilla saat nauttia baletista tunnettujen musiikkien kanssa. Lopputunnista tunneilla tehdään myös osia tunnetuista baleteista. Näin pääset myös eläytymään ja ilmaisemaan kunkin baletin tarinaa. Baletin harrastamisesta on todella paljon apua myös muissa lajeissa. Baletti tukee erittäin hyvin esimerkiksi nykytanssia tai show-tanssia. Balettitunneilla tulee olla kireät joustavat vaatteet, esimerkiksi balettipuku ja balettisukkahousut sekä pehmeät balettitossut.
 

JUMPS & TURNS

Jumps & turns tunti on suunniteltu tukemaan klassisten lajien kuten nykytanssi, moderni, show ja jazz tanssiharrastusta. Tunnilla keskitytään kehittämään hyppy- ja piruettitekniikkaa, yksittäisten liikkeiden, kombinaatioiden ja tanssitekniikkaa vahvistavien ja tukevien harjoitteiden kautta.

Jumps & turns perusteet tuntia suositellaan jatkotasolla tanssiville lapsille ja jostain lajista jo jonkin verran tanssikokemusta omaaville nuorille ja nuorille aikuisille. Jatkotason tunti sopii jo tanssia pidempään harrastaneille nuorille ja nuorille aikuisille.


 

KOREOGRAFIA / COMMERCIAL

Koreografiatunti yhdistelee monia tanssilajeja, ja ottaa vaikutteita musiikkivideoilta ja artistien live-esityksistä. Pääpaino tunneilla on esiintymisessä, musikaalisuudessa ja koreografian tanssimisessa. Tuntien sisältö ja tyyli vaihtelee opettajan mukaan. Christan tunneilla tanssitaan vaihtelevasti lenkkareissa tai korkokengissä. 

Perusteet/keskitason tunti sopii uusille tanssin harrastajille, sekä jo jonkin verran tanssikokemusta omaaville. Edistyneet tuntia suositellaan jo pidempään tanssia harrastaneille.

SHOW / JAZZ minit 7-9v

Perheen pienimpien oma showtanssitunti, jossa pidetään hauskaa liikkuen ja tanssien sekä tanssin perusaskeleita- ja liikkeitä oppien turvallisessa ympäristössä. Harjoitellaan erilaisiin rytmeihin liikkumista sekä esiintymistä ja temppuilua. Tervetuloa tanssimaan!


 

SHOW / JAZZ perusteet lapset/nuoret

Tällä tunnilla lähdemme rauhassa opettelemaan showtanssille ominaisia liikkeitä ja liikesarjoja eri liiketasoja- ja tapoja käyttäen. Tunnin lopuksi opettelemme koreografian, jossa hyödynnämme aikaisemmin opittua liikemateriaalia.   


 

SHOW / JAZZ jatko lapset/nuoret

Syvennytään showtanssin maailmaan, harjoitellaan esiintymistä sekä kehitetään jo olemassa olevia taitoja. Tällä tunnilla lisätään haastetta ryhmän tason mukaan. Harjoitellaan esiintymistä, ilmaisua, improvisaatiota sekä syvennetään liikelaatuja ja yhdistetään näitä taitoja erilaisiin koreografioihin, joihin haetaan vaikutteita ja inspiraatiota eri tanssilajeista.

SATUTANSSI

Satutanssissa tutustutaan tanssin maailmaan leikkien ja tarinoiden avulla. Harjoituksissa liikutaan kuten eläimet, satujen hahmot, tai taivaalta laskeutuvat lumihiutaleet.

Tuntien sisältö tukee lapsen perusmotoristen taitojen kehittymistä, sekä pyrkii luomaan innostuksen liikuntaan jo varhaisessa kasvun vaiheessa.

RUMBITA
Rumbita on etninen ja esteettinen tanssi, jonka on kehittänyt suomalainen flamencotanssija Kirsi Kannas. Se yhdistää tanssin ilon helppoon mutta ilmaisuvoimaiseen liikekieleen ja aina espanjankieliseen musiikkiin (esim. Shakira, Ojos de Brujo, Ricky Martin).
Tavoitteena on oppia liikkumaan sulavasti ja ilmaisemaan erilaisia tunnetiloja omalla vartalolla. Liikekieleen kuuluvat naisellisen pehmeät olkapääliikkeet, lantion monipuolinen käyttö, kauniit flamencokädet ja voimakkaat päänliikkeet. Myös rytmeillä leikitellään, mutta musiikki on silti flamencomusiikkia helpompaa.

Kirsi on kehittänyt opetusmetodin, jonka avulla kuka tahansa oppii tanssimaan ja parantamaan tanssitekniikkaansa ja ryhtiään.
Varusteiksi tavalliset sisäliikuntavaatteet ja pehmeät tossut. Voi myös tanssia paljain jaloin. Lyhyt hame sopii tunnelmaan mutta ei ole välttämätön.

FUERTE

Fuerte on tehokas ja hauska treenitunti. Liikkeet ovat tavallista jumppaa tanssillisempia ja kauniimpia, ja ne tehdään monipuolisen espanjankielisen musiikin tahtiin. Sopii kuntoilijoille ja kaikentasoisille tanssijoille tukitunniksi. Fuerten avulla lihaskunto vahvistuu sekä notkeus, tasapaino ja kehonhallinta paranevat.

FLAMENCO
Flamenco on Etelä-Espanjasta, Andalusiasta, peräisin olevaa laulua, tanssia ja musiikkia. Flamencon määräävin elementti on rytmi.
Flamencon alkeistunnilla tutustutaan musiikkiin ja eri tahtilajeihin ja harjoitellaan rytmejä koputuksin ja taputuksin. Lisäksi tehdään käsiharjoituksia, vartalon 
linjauksia, helppoja piruetteja ja liikesarjoja. Tunnilla opetellaan sevillanas-koreografiaa eli andalusialaista kansantanssia. Jatkotason tunnilla harjoitellaan tekniikkaa jo monipuolisemmin sekä tehdään pitkää koreografiaa, esimerkiksi soleá, alegrías, siguiriyas tai tangos. Flamencossa kengät ovat tärkeät. Opettajalta saa niistä lisätietoa. Alkuun pääsee kengillä, joissa on tukeva muutaman sentin korko. Naisten flamencossa käytetään leveähelmaista pitkää hametta, mutta tanssia voi myös housuissa.

LUOVA TANSSI

Luovassa tanssissa tärkeää on ilo ja yhteys. Teemme harjoituksia joiden avulla luomme yhteyttä itseemme ja muihin, sekä etsimme tanssin iloa ja omaa tapaa liikkua. Löydettyäsi oman liikkeesi voit tanssia mihin vain musiikkiin tavalla joka tuottaa sinulle ja muille iloa. Luovassa tanssissa emme pyri omaamaan minkään tanssilajin liikekieltä vaan löytämään oman sisäisen liikekielemme. Liike voi olla pehmeää, vahvaa, voimakasta, hallittua, kaaosmaista tai mitä vain. Näillä tunneilla kaikki mitä teet on oikein. Mukaan voi tulla ilman tanssikokemusta.

SHOWTANSSI aikuiset

Tunneilla teemme cabaree ja burlesque tyylisiä tanssikoreografioita. Harjoittelemme mm. korkokenkien kanssa tanssimista. Tunti sopii monen tasoisille tanssin harrastajille.

KÄSILLÄSEISONTA JA KEHONHALLINTA

Sen lisäksi, että käsilläseisonta on uskomattoman hauska taito, parantaa jo sen harjoittelu ryhtiä, sekä vahvistaa koko vartaloa. Taito joka kaikkien kannattaisi osata. Tunneilla tehdään huolellinen alkulämmittely, käsilläseisontaan valmistavia asento-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita, ja harjoitellaan käsilläseisontaa mm. seinää apuna käyttäen. Käsilläseisonnan lisäksi tunneilla opetellaan erilaisia tasapainoasentoja ja päälläseisontaa.

 

KEHONPAINOHARJOITTELU

Kehonpainoharjoittelu kehittää voimaa, ketteryyttä, koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Kurssilla harjoitellaan ja tehdään muunmuassa lattianpoikki liikkuvia eläinliikkeita ja erilaisia kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä. Lisäksi harjoitellaan tasapainoasentoja mm. päälläseisontaa ja tehdään erilaisia käsilläseisontaan valmistavia harjoituksia. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat haastaa kehoaan, oppia sen mahdollisuuksista ja sulavasta liikkeestä. Kurssi tukee liikunta- ja tanssiharrastusta lajista riippumatta.

 

SPAGAATTIKURSSI

Haluaisitko päästä syvemmälle spagaattiin, tai muuten vain lisätä liikkuvuuttasi? Tunneilla keskitytään erityisesti jalkojen ja lantion alueen venytyksiin. Kurssi sopii sinulle olit sitten notkea kuin rautakanki, tai jos tavoitteenasi on ylispagaatti, sillä jokainen tekee harjoitukset oman tason mukaan.

 

KEHONHUOLTO JA VENYTTELY

Tunneilla huolletaan kehoa, tehdään liikkuvuutta parantavia harjoituksia ja lopputunnista rauhoitutaan pidempiin venytyksiin. Välillä keskitymme enemmän lantioalueeseen ja alavartaloon ja välillä ylävartalon liikkuvuusharjoitteisiin, usein käydään huolellisesti koko kroppa läpi. Tunti sopii kaikille.