© 2019 Toestar   tanssiteatteri.toestar@gmail.com   +358405703559

Suurlohjankatu 2 08100 Lohja

LAJIKUVAUKSET

Tankotanssi

TANKOTANSSI STARTTI
Haluatko hauskan ja haastavan harrastuksen? Silloin tankotanssi on loistava ja kokeilemisen arvoinen valinta sinulle!
Tankotanssin starttikurssilla käydään läpi lajin helppoja perusliikkeitä, kuten erilaisia pyörähdyksiä, istuminen ja seisominen tangolla ja erilaisia kiipeilyjä. Kurssin aikana tutustumme myös invertointiin (pää alaspäin tangolla olemiseen) Lähdemme kuitenkin liikenteeseen aivan alusta, joten tästä saat hyvän aloituksen tankotanssin harrastamiseen.
Varusteiksi tarvitset lyhyet shortsit ja topin/ t-paidan, joiden päälle voit pukea pitkät treenivaatteet alkulämmittelyiden ja tangolla tehtävien pyörähdysten ajaksi. Ota mukaan vesipullo ja pieni pyyhe, jolla voit pyyhkiä tankoa ja ihoasi. Tunneille tullessasi ota korut pois ja ihoa ei kannata rasvata samana päivänä, kun on tankotanssitunti.

TANKOTANSSI TASO 1
Kurssi soveltuu tankotanssin starttikurssin / alkeistunneilla käyneille. Tunneilla tehdään useamman liikkeen komboja ja harjoitellaan mm. invertti (pää alaspäin tangolla tehtäviä asentoja) liikkeitä.
Varusteiksi tarvitset lyhyet shortsit ja topin/ t-paidan, joiden päälle voit pukea pitkät treenivaatteet alkulämmittelyiden ja tangolla tehtävien pyörähdysten ajaksi. Ota mukaan vesipullo ja pieni pyyhe, jolla voit pyyhkiä tankoa ja ihoasi. Tunneille tullessasi ota korut pois ja ihoa ei kannata rasvata samana päivänä, kun on tankotanssitunti.

TANKOTANSSI TASO 2 / TANKOTANSSI & AKROBATIA
Kurssi soveltuu jo pidempään tankotanssia harrastaneille. Tunneilla tehdään useamman liikkeen komboja ja harjoitellaan vaativampia liikkeitä ja liikeyhdistelmiä.
Varusteiksi tarvitset lyhyet shortsit ja topin/ t-paidan, joiden päälle voit pukea pitkät treenivaatteet alkulämmittelyiden ja tangolla tehtävien pyörähdysten ajaksi. Ota mukaan vesipullo ja pieni pyyhe, jolla voit pyyhkiä tankoa ja ihoasi. Tunneille tullessasi ota korut pois ja ihoa ei kannata rasvata samana päivänä, kun on tankotanssitunti.

TANKOAKROBATIA LAPSET
Tunneilla käydään läpi tankotanssin perusliikkeitä kuten pyörähdyksiä, kiipeilyjä ja asentoja tangolla. Tankoteknisten liikkeiden lisäksi tunnit sisältävät kehonhallintaa ja voimaa kehittäviä harjoitteita mm. erilaisia kuperkeikkoja, kärrynpyöriä ja akrobaattisia tasapainoasentoja.  

Showtanssi

Kurssilla tutustutaan tanssisarjojen ja tekniikkaharjoitusten avulla erilaisiin showtanssityyleihin. Tunneilla työstetään erilaisia tanssisarjoja, joissa hyödynnetään mm. jazz-tanssin tekniikkaa, sekä harjoitellaan hyppyjä ja piruetteja. Kurssi sisältää myös kehonhuoltoa ja kehontuntemusharjoituksia.

Tunnilla tehdään erilaisia tekniikkaharjoituksia niin keskilattialla, kuin salin poikki. Tunneilla kehittyy kehonhallinta, koordinaatio, notkeus ja voima. Tunnin lopussa tanssitaan mm. lyricaljazz, show, moderni, vogue ja waacking tyylisiä tanssisarjoja. Kurssi sopii aloittelijoille ja niille, joilla on jo hieman tanssitaustaa ja jotka haluavat kehittää tanssillista ilmaisuaan.

Kehonpaino- harjoittelu

Kehonpainoharjoittelu kehittää voimaa, ketteryyttä, koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Kurssilla harjoitellaan ja tehdään muunmuassa lattianpoikki liikkuvia eläinliikkeita ja erilaisia kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä. Lisäksi harjoitellaan tasapainoasentoja mm. päälläseisontaa ja tehdään erilaisia käsilläseisontaan valmistavia harjoituksia. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat haastaa kehoaan, oppia sen mahdollisuuksista ja sulavasta liikkeestä. Kurssi tukee liikunta- ja tanssiharrastusta lajista riippumatta.

Katutanssi

Käymme läpi katutanssin eri tyylisuuntia erilaisten harjoitusten ja tanssisarjojen kautta mukaanlukien hip hop, house, popping, locking, break, waacking ja vogue.

Tavoitteena on oppia tunnistamaan eri tyylisuuntia ja oppia tunnistamaan jokaiselle tyylisuunnalle ominaiset liikkeet ja groovi, sekä hiukan myös lajien syntyhistoriaa.

Lisäksi tunneilla tehdään koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta parantavia harjoituksia ja huolletaan kehoa.

Hip hop & break

lapset

Tunneilla tehdään koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta parantavia tanssillisia harjoitteita. Opettelemme coolimmat moovit ja groovit! Käymme läpi breakin perusteita, freestyle-harjoituksia ja lyhyitä tanssisarjoja.

 

Venyttely

ja

kehonhuolto

Venyttelytunneilla keskitytään kehon huoltamiseen ja tehdään liikkuvuutta lisääviä pitkiä venytyksiä. Välillä keskitymme enemmän lantioalueen venyttämiseen ja välillä ylävartalon venyvyyteen, usein käydään huolellisesti koko kroppa läpi. Tunti sopii kaikille. 

Vogue

Vogue on kehittynyt 80-luvulla klubeilla ja tanssitapahtumissa Harlemissa, New Yorkissa. Voguing saa inspiraationsa muoti- ja mallimaailmasta. Opi kävelemään ja poseeraamaan kuin huippumalli! Voguingiin kuuluvat mm. mallimaiset runway-kävelyt, terävät käsiliikkeet sekä poseeraukset ja asennot. Kurssilla tehdään myös koreografiaa. Kurssi sopii 13-vuotta täyttäneille ja siitä vanhemmille.

 

Popping on funk-aikakaudella (1960-1970-luvulla) Kaliforniassa kehittynyt katutanssilaji. Popping-tyylin perusta on selkeät iskevät pysähdykset eli lihasten nopea supistus musiikin tahtiin, eli poppaus. Muita poppingin alle lukeutuvia tyylejä ovat mm. boogaloo, waving, tutting, hitting, gliding, sliding, fillmore, animation ja robot.

Tunneilla käydään läpi poppingin perusteita, tekniikka-, rytmi-, koordinaatio- ja isolaatioharjoituksia sekä tanssisarjoja sekä harjoitellaan freestyle-tanssimista.

Popping

Locking

Locking on poppingin lisäksi toinen ns. funk style -laji. Locking on funkmusiikkiin 1960-luvun lopulla Don Campbellin kehittämä energinen tanssi, joka sisältää humoristisia elementtejä. Ominaista lockingille on liikkeen pysäyttäminen liioiteltuihin asentoihin, nopeat käsiliikkeet, rennot askeleet ja lantionliikkeet. Perusliikkeitä ovat mm. point, wrist twirl ja lock. The Lockers -ryhmän jäsenet toivat omia liikkeitä tanssiin. Suurelle yleisölle lockingin teki tutuksi TV-ohjelma Soultrain.

 Break

Käydään läpi b-boyingin perusteita, eri osa-alueita: toprocks, footworks, powermoveja ja freezejä. 

Break tunneilla opetellaan break-tanssin perusteita sekä tehdään harjoitteita jotka parantavat koordinaatiota, lihasvomaa ja liikelaajuutta. Tunneilla opetellaan yksittäisiä tanssiliikkeitä sekä yhdistellään niitä keskenään pidemmiksi sarjoiksi.

 

Waacking

Waacking on Los Angelesissa 70-luvun disco-aikakaudella kehittynyt tanssilaji. Tyypillistä waackingille on sulava liike musiikkiin ja villit käsien heilutukset hartioiden eteen ja taakse musiikin rytmiin.

House

House-musiikin kanssa Chicagon ja New Yorkin klubeilla syntynyt ja kehittynyt tanssityyli fuusioi eri tanssityylejä, kuten jazzia, salsaa, steppiä, breakiä, capoeiraa, afroa, hiphoppia ja latinalaistansseja. Ominaista house-tanssille on jacking ja nopeatempoinen jalkatyöskentely. Nopean temponsa takia house on loistavaa kuntoilua ja tunneilla tulee varmasti hiki.

 

Nykytanssi

Tunneilla syvennytään nykytanssin perustekniikkaan erilaisten liike- ja tanssisarjojen kautta. Tunneilla tehdään paljon lattiatekniikkaa sekä yhdistellään useiden tanssilajien tekniikoita keskenään. Tanssiteknisten taitojen lisäksi tunneilla painotetaan myös tanssillista ilmaisua. Harjoitteluun kuuluu myös tärkeänä osana oman liikkeen tuottaminen ja improvisaatio. 

 

Käsilläseisonta 

Sen lisäksi, että käsilläseisonta on uskomattoman hauska taito, parantaa jo sen harjoittelu ryhtiä, sekä vahvistaa koko vartaloa. Taito joka kaikkien kannattaisi osata. Tunneilla tehdään huolellinen alkulämmittely, käsilläseisontaan valmistavia asento-, liikkuvuus- ja voimaharjoitteita, ja harjoitellaan käsilläseisontaa seinää apuna käyttäen.